Breezahs

Telkens wanneer mijn medestudenten/leeftijdsgenoten/collegae/vriend buurmannen/mad random aangetroffen mensen op sociale locaties/etc het hebben over hoe dronken ze waren ‘’Joh ik ben rollend naar huis gegaan, en daar heb ik nog een partijtje gekotst! Oja en ik heb mijn iPod in de regen laten liggen, stom he?! (fucking stom)’’ dan denk ik elke keer dat ik een heule rare en vreemde eend in de bijt ben.
Mijn probleem (het is geen probleem) is dat ik bijna niet drink, nauwlijks. Ja ik drink thee of koffie, of melk wanneer ik echt frisky ben (voorheen ook nog ijsthee maar daar ben ik dus een keer rollend en kotstend van naar huis gegaan). Enfin de mate waarin in alcohol consumeer is minimaal. Heel af en toe wil ik wel eens een wijntje doen met mijn vriendinnen, maar die zijn, net als ik, ook uitmuntend saai en terughoudend wat alcohol betreft. Wanneer wij naar de kroeg gaan, gieten wij ons vol met kopjes muntthee. En met het uitgaan stoppen wij ook bij max twee wijn.

Behalve vriendin K, want die was een keer ‘bijna’ dronken zwalkend over Mysteryland aan het eh ja zwalken dus. Dat werd ook uitvoerig besproken en vriendin K heeft gezegd dat ze dat nooit meer mee wil maken. En dat geloof ik graag. Wij zijn niet van het ‘geen controle meer hebben over een situatie’. Ik geloof graag dat het uit kan draaien op leuke scenario’s hoor. Bedoel hi-larisch wanneer je niet meer kan fietsen (lastig) en je bed onderkotst, of nog erger dat je met iemand aan het zoenen bent die lijkt op Brad Pitt (in jouw verbeelding) maar het eigenlijk de buurman blijkt te zijn, of  je ex, of nog erger de ex van je buurman (dit gaat de rare kant op) die wat meer weg heeft van een natuurramp en misschien uiteindelijk ook nog eens beland in jouw ondergekotste bed. Nou dan ben ik blij dat ik de volgende dag fris en fruitig naast mijn bedje sta na mijn rete saaie avond.

Het is niet dat ik niet drink, want daarom ook ‘bijna niet’. Maar ik ben nog nooit dronken geweest ‘’Jezus Madelaine wat lul je nou je bent 20 je bent echt wel eens dronken geweest’’.. Eh nee, en wanneer u dit niet gelooft heb ik een moeder die dit kan bevestigen. Zelfs mijn moeder vind mij saai. Die lacht mij soms uit dat ik op vrijdagavond aan mijn kopje thee lurk/slup (maar dat  slurpen mag dan weer niet, rebels).
De keren dat ik drink zijn dus op een hand te tellen, zo heb ik laatst voor mijn ouders gekookt met een groot glas rode wijn erbij. De wijn was al snel in beslag genomen door mijn moeder, en daarmee was dat verhaal ook ten einde gekomen.
Wanneer ik wel drink, dan is het natuurlijk ook hi-larisch wanneer ik (of wij) aangeschoten ben (zijn). In de zomer, na de Wednesday night skate, plofte vriendinnen L. & K en moi neer op het terrasje van Elit. Uiteindelijk waren we een fietssleutel kwijt, waren we bizar hard aan het lachen om van alles wat niet grappig was en was er ook nog een voorval met een groep grote negermannen die ik tuinmannen had genoemd. Maar! Dat was dus na een cocktail.

Misschien is het zo dat ik weet dat ik heel grappig word (vind ik zelf) na een paar wijntjes en niet iedereen die hilariteit kan waarderen, denk ik dan en dat ik daarom niet graag drink. Dan zouden anderen weer in de schaduw staan van mijn eigen gelach om mijn eigen grapjes. Nee ik weet zeker dat het is dat ik het ten eerste niet nodig heb om het naar mijn zin te hebben, ten tweede dat ik ontiechelijke hoofdpijn van wijn kan krijgen en ten derde ik graag de controle over mijn eigen lichaam en gemoedstoestand heb.
Ik ben er ergens ook wel trots op, dat ik nog nooit dronken ben geweest. En ergens ben ik ook heel trots op de stempel ‘saaie doos’.

Oja in de ‘about me’ staat dat je mij blij kan maken met een wit wijntje, of ik hem op drink is een tweede..

3 thoughts on “Breezahs

  1. Hey,
    Ik ben op je site gekomen via een comment bij veracamilla. Ik wilde even zeggen dat je heel leuk schrijft en dat ik helemaal stuk lig om dit artikel. 🙂
    X

Leave a Reply

