De echte verkeershufter.

*Disclaimer: dit is een politiek incorrect stuk, tenminste als je dat vind. Hoogstwaarschijnlijk wanneer je een vrouw bent.

Laat me raden, toen je de titel las dacht je ‘Ah fijn eindelijk weer een stuk over de vreselijke bumper klever, die opdringerige BMW-rijder’. Maar niets is minder waar. Ik moet je teleurstellen, dit stuk gaat namelijk over de échte verkeershufter. Ik heb een hekel aan het woord, dat ten eerste, maar er is niet echt een ander synoniem. Veel mensen zijn van mening dat de BMW-rijder, de motorrijder, de bestelbus rijder (deels mee eens), de ‘het-is-oranje-dus-gas-met-die-wagen-rijder’ enzovoort allemaal vallen onder de term verkeershufter. Want zeg nou zelf, die linkerbaan is toch alleen bedoeld om respectvol een andere verkeersdeelnemer in te halen en niet om er aan voorbij te stormen? Ik heb er even mijn hersens over laten kraken, heel even mijn aandacht aan deze mening geschonken, ik ben immers zelf een BMW-rijder en een motorrijder en ja dat gecombineerd vraagt om problemen.

Maar mijn grootste ergernissen komen helemaal niet van motorrijders of mensen die een tikje te hard rijden. Het zijn juist de personen die te langzaam rijden, van die mensen waarvan je je afvraagt of hun voet ooit wel een gaspedaal heeft gezien. En op welke leeftijd kan je geen kracht meer zetten met je voet? Begint dit bij de vrouw al eerder? Want juist die personen maken het verkeer onveilig. Bijvoorbeeld de vrouw die in haar kittige Suzuki Alto met wimpers even een baantje opschuift met plus minus 80 kilometer per uur, want ja hard rijden is eng. En dan heb je ook de mensen die er een sport van maken om zo langzaam mogelijk op de linkerbaan te gaan rijden. Op dat soort momenten rijkt mijn vinger naar de lichtschakelaar.. zal ik dan toch niet even seinen dat die slak even een baantje op moet schuiven?  En hebben jullie ooit wel eens gehoord van in- en uitvoegen? Tijdens mijn rijlessen werd ik er meerdere malen op geattendeerd om dit vlot te doen, zo belemmer je namelijk het overige verkeer niet. Volgens mij is het gros van de automobilisten dit vergeten, want invoegen met 20 kilometer of meer onder de maximumsnelheid is een irritatie die mijn bloed ietwat doet verhitten. Ondanks dat het soms niet anders kan als het erg druk is, want ja dan snap zelfs ik het! Maar het uitvoegen blijkt ook een problematische manoeuvre te zijn, want met welke snelheid doe je dit nou eigenlijk? Misschien dat daar bordjes voor moeten komen langs de snelwegen.
40mph
Dan heb je ook nog de categorie ‘Twijfelaars’, en dat zijn dan geen mensen die twijfelen of ze een limoen groene Panda moesten kopen of een vale rode Kia, maar de mensen die nou niet zo goed weten of ze op de linkerbaan willen rijden of op de rechterbaan en dan maar in het midden van deze banen gaan rijden! Het liefst met knipperlicht aan. Of ze verwisselen van baan zonder knipperlichten. Nou hoor ik je denken.. knipperlichten? Dat zijn van die kekke oranje lampjes die aangeven welke kant je op wil gaan, ze zeggen zelfs dat motorrijders het prettig vinden als je ze gebruikt maar als je het liever niet wil gebruiken is dat ook geen probleem. Want motorrijders zijn levensgevaarlijk dus die moeten het zelf maar weten. En mede automobilisten, als je even niet weet waar je dat lege flesje moet laten of je krant die je al uit hebt gelezen onderweg dan flikker je die toch gewoon uit het raam? YOLO. Of moet dat de persoon achter je denken? Want hoe vaak heb ik wel niet een soort MotoGP actie moeten maken om iemand z’n huisraad te ontwijken, is bijna ontelbaar en dan ben ik de levensgevaarlijke in dit spel. Het zelfde geldt voor wanneer een motorrijder door de file heen rijdt. Mensen gooien snel hun auto’s voor de motorrijder z’n neus want die moet eigenlijk ook net zoals iedereen ook in een file gaan staan. Nogmaals, wij motorrijders zijn levensgevaarlijk! De automobilist die niet anticipeert op motorrijders is dat namelijk niet. Het is normaal om te denken dat je bij een motorrijder gewoon je auto in z’n frame kan parkeren, ze hebben immers geen bumpers dus daar kan je niet aan kleven. Dan moet daar maar wat anders op worden gevonden. En ze rijden ook allemaal zo hard, dus leer ze eens een lesje! Gooi in de file je auto voor de motorrijder z’n neus, maak er een spel van om z’n kentekenplaat aan te tikken en wissel vooral van baan zonder knipperlicht.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de bejaarden in hun auto’s. Ik snap niet dat mensen zeuren om ouderen in het O.V want ik zie ze veel liever daar dan in het verkeer. Het spijt me zeer hoor, maar ze vallen toch vaak onder de categorie ‘vrouwen in het verkeer’ en we weten allemaal dat mensen die fouten maken 9 van de 10 keer vrouwen zijn want die kunnen niet rijden.

3rcdz0
Oh sorry, even een aanpassing, ook mannen kunnen niet autorijden. Vaak wanneer ze in gezelschap van hun vrouw zijn gezien zij vaak hun advies en mening in het verkeer geven tijdens de rit. ‘Johan niet zo hard, 90 waar je 100 mag is genoeg. Johan niet die vrachtwagen inhalen. Johan doet deze gordel mij dik lijken? Johan kijk dan even als ik wat vraag.’ Maar er zijn ook genoeg situaties waarin ik mij, als vrouw zijnde, dood erger aan de man in de bedrijfswagen die aan het bellen is en met een hand aan het stuur graag even zijn kunstjes in het verkeer laat zien. Of natuurlijk even de dag doorneemt met zijn collegae in de bus. Of aan gewoon een man die niet kan rijden. Maar goed stiekem zijn we allemaal een beetje een bejaarde vrouw.

De enige echte verkeershufter is eigenlijk een hele grote, namelijk de regering. Het wordt ons steeds moeilijker en duurder gemaakt om auto of motor te rijden. En dan met name die achterlijke accijnsheffingen op de brandstof, rijbewijzen die op de schop worden gegooid (het halen van je motorrijbewijs staat tegenwoordig gelijk aan een Master in Wiskunde en Scheikundige informatica in het Grieks) en trajectcontroles waarbij je voor elke onzichtbare kilometer te hard een boete op je deurmat krijgt. Het zal natuurlijk wel ergens goed voor zijn, maar in ieder geval niet voor mijn humeur. De oldtimer regeling is ook eentje om van te huilen, met twee oldtimers en een youngtimer voor de deur ga je jezelf wel afvragen waarom we nog geen bakfiets met bloemetjes hebben.

**Niet elke vrouw in het verkeer is een levensgevaarlijke bedreiging, er zijn ook ouderen die goed kunnen rijden en zelfs bestelbusjes kunnen harder dan 90.

5 thoughts on “De echte verkeershufter.

  1. Lain kom hier dan krijg je een knuffel! precies wat ik ook roep allemaal 😀 nu nog een manier vinden om dit landelijk aan de orde te krijgen?

    x

  2. Hahaha, je schrijft t in ieder geval heerlijk van je af. Ik ben dan de toeterende met alle lichten flitsende en vloekende bestuurder op bovenstaande momenten. Dus eigenlijk ben ik ook een verkeershufter

Leave a Reply

