Muziek.

Een raar feitje van mij is dat ik ongeveer, van alle nummers in mijn Spotify lijstje, de songtekst ken. Na een keer een nummer te hebben gehoord kan ik ‘m meezingen, dit talent zou ik eigenlijk moeten hebben bij het bestuderen van mijn studieboeken. Waar ik nummers uit m’n hoofd ken ben ik na drie jaar nog steeds niet meester over het GRIP lijstje (sorry docenten, sorry pa, sorry ikzelf).

Muziek is voor mij erg belangrijk, ik kan niet zonder muziek autorijden/motorrijden/studeren/lezen/douchen (tmi?). En wanneer er geen muziek op staat dan ben ik het zelf aan het produceren door wat liedjes te ‘zingen’. Dat laatste doet mijn moeder ook, dus ik denk dat het ook deels in mijn ietwat ontwrichte opvoeding zit. Ze zingt ook liedjes tegen de honden, en schaamt zich er niet voor om dit te doen terwijl er vrienden over de vloer zijn. Ach, moeders.

Naar mijn weten hebben mijn ouders muziek altijd belangrijk gevonden en werden er in ons gezin vele instrumenten bespeeld. Ik heb zelfs mijn basgitaar nog, en op YouTube staat ergens nog een filmpje van een eigen geschreven nummer die mijn ‘bandje’ ter gehore bracht. Zoek het maar niet op.

Anyways, muziek is dus een groot onderdeel van mijn dagelijks leven. Voor elke emotie is er wel een nummer die ik er aan link, en soms hele gebeurtenissen. Als ik een nummer uit ‘Thirteen’ luister ben ik weer in 2006, en chill ik weer in het skateparkje met Alexandra. Terwijl ik bij het horen van ‘Ain’t Nobody – The Pitcher’ weer sta te stampen met Kirsten op Decibel (2012). Dus bij dezen een kleine opsomming van mijn favoriete nummers die zeker wat oproepen qua gevoel (met uitzondering van Don’t Drop That Thun Thun Thun, want eh ja).

Verdriet
Soms is het heerlijk om even kei-hard te huilen en jezelf het meest zielige persoon ter wereld te vinden. Dat er kindjes in Afrika geen eten hebben is op dat moment bijzaak, jij bent zielig want je hebt een first world problem (of er is wel degelijk iets ergs aan de hand). En dat mag af en toe gewoon. Een van mijn fijnste nummers om ongecontroleerd te huilen is Home Again van Michael Kiwanuka. Soms heb intense momenten waarop ik Dennis mis (geen first world problem of course), of wanneer het allemaal even niet mee zit. Maar ook wanneer ik aan ‘niks’ denk voel ik de tranen al weer branden. 

Auto/Motorrijden
Sinds wanneer is motorrijden een gevoel? Geen idee, maar ik heb een heel lijstje aan nummers gemaakt die ik graag luister wanneer ik op m’n motor zit. Ondanks dat het geluid van m’n Yoshimura er ver boven uit komt, en ik echt op let op het verkeer ken ik geen gevoel van schaamte wanneer ik ‘Booty me down’ mee ”rap”. Het is mijn darkside, en ik word er verdomd vrolijk van. TWERK WEDSTRIJD! 

”Look at me rollin, no hands” (toepasselijk op de motor…)

Get that anger out
Het beste nummer om je op uit te leven is Break Stuff van Limp Bizkit. Maar Last Resort van Papa Roach is ook geen verkeerde. Ik ben niet vies van stevige rock en heb aardig wat concerten bezocht, de ultieme manier (op sporten na) om even al je woede er uit te gooien en te schreeuwen. Een van mijn favoriete versies van BS is die van Rock Am Ring. Ondanks dat Fred Durst 276 kilo is aangekomen, en de gitarist nachtmerries aanwakkert,  blijf ik kippenvel krijgen van die intro. Ik krijg meteen zin om iets uit het raam te gooien.

Liefde
Wanneer de wereld bestaat uit kittens, roze regenbogen, glitters en marshmallows kan ik helemaal opbloeien van goede muziek die daar ook mee te maken heeft. Ik zing zonder schaamte mee met Robert Palmer (Bad Case of Loving You) en dans vrolijk m’n kamer door op Love Is In The Air. Want zeg nou zelf, van die muziek word je toch verliefd? *zwijmelt verder*.

Heart broken
Hoe heerlijk het ook is om verliefd te zijn, wanneer je hart wordt gebroken wil je alleen maar huilen en dan voldoen Fred Durst en Michael Moelijkeachternaam niet. Mijn ultieme break up song is die van Halestorm (in april zie ik Lizzy live!) I miss the misery! Voor alle power vrouwen ;).

Toppunt van schaamteloosheid
Ik ben gek op het Foute Uur van Q-Music. Ik volg alle accounts met foute muziek en heb zelf een uitstekende smaak wanneer het gaat om muziek zonder schaamte. Ik ken de complete tekst van Toppertje uit m’n hoofd en als ik echt even heel vrolijk wil zijn dan zet ik sowieso een van de meest foute nummer ever op. Hey het is oké om in de woonkamer de Macarena te dansen met de kat, of om jaren achter elkaar ‘Proud to be Vout’ als thema te hebben op je verjaardag. Wanneer ik thuis sport dan begin ik graag m’n warming up met te dansen op de Cha Cha Slide of doe ik een poging tot het verbeteren van mijn Grease danskunsten (voor in de BMW). No shame. 

Feeling hot
Soms zijn er momenten waarop je in de spiegel kijkt en denkt ‘How you doin?’. Vooral wanneer ik mezelf in een mooi jurkje heb gehesen en hoge hakken aan heb willen deze nummers er wel eens voor zorgen dat ik een ventilator nodig heb. Of wellicht het mannelijk volk ;).   Het lekkerste nummer om je, als vrouw zijnde, even de knapste van de wereld te voelen is Down in Mexico. Niet alleen door de sexieste lapdance die je ooit zal zien (in de film..)  maar om de hele feeling van het nummer. Andere favorieten zijn Leave Your Hat On (Joe Cocker),  Freak like me (Adina Howard), Freak me (Silk), Candy Shop (50 cent woohoo)

.

En om deze blogpost af te sluiten:

Until next time,

Madelaine.

Leave a Reply

