Niet mijn ding

Soms zijn dingen gewoon niet je ding. Snap es vous? Er zijn mensen die lyrisch over haken kunnen praten en het heerlijk vinden om zes uur lang Sudoku’s te maken, ik daarentegen ben weer gek op auto’s en motoren en kan er uren over praten (en in/op rijden). Dat is iets wat anderen gewoon niet zo trés interessant vinden. Ondanks dat ik niet huil om een gebroken nagel kan ik best een meisjes meisje zijn, ik hou van uren tutten en vind het een drama om helmhaar te hebben (u weet wel, dat platte vogelnest als gevolg van een potje snelheid snuiven met de motor). Maar er zijn ook meisjes dingen, die gewoon niet mijn ding zijn. Tomboy in tha house, een beetje wel ja. Ook zijn er dingen die wellicht wel ooit mijn ding zou kunnen worden.

Een ding daarvan is reizen. Ik ben een angsthaas pur sang en heb al 10 jaar (ja, bijna een decade) last van mijn angststoornis. Ik vind een tripje naar Rotterdam Centraal al wel genoeg, en als ik een wereldbol zou moeten ontwerpen dan zou die van hier tot Groningen reiken. Dat lijkt mij immers wel ver genoeg. Echter kleur ik groen van jaloezie wanneer ik blogs lees die over reizen gaan. Ik zou ook zo graag mijn koffer willen pakken en gewoon gaan, omdat het kan! Ik droom al sinds ik klein ben over een trip door Amerika, wil me failliet shoppen in New York en sneeuwengelen maken in Canada. Maar als ik nu al denk dat ik in een trein moet stappen dan krijg ik zweethandjes en gaat mijn hartslag boven het toegestane RPM. Misschien moet ik het gewoon maar een keertje doen, en uit die comfort zone stappen. Het is vreemd om niet eens meer aan vakanties te denken omdat je het niet durft. Wat overigens nergens over gaat, maar vertel dat maar aan m’n gedachtengang.

High five voor het idee dat ik uit m’n comfort zone wil stappen. Ahw ye-ah. Nu nog doen. Oke.

Het zelfde geldt voor uitgaan (festivals, filmpje pakken e.d.), nou drink ik bizar weinig dus is dat al reden genoeg om uitgaan niet leuk te vinden. Ik heb een hekel aan dronken mensen, en al helemaal een hekel wanneer er stoer wordt gedaan met drank. Je maakt jezelf niet populair bij mij door te vertellen hoeveel je kan atten en dat indrinken je hobby is. Neen. Maar ik ben wel een beetje jaloers op het feit dat al die mensen tijdens het uitgaan nooit ‘wat als’ denken. In mijn gedachtengang gaat het alleen maar zo: wat als ik moet kotsen, wat als ik niet goed word, wat als ik een paniekaanval krijg en ga zo maar door. Ik zou echt heel graag weer eens uit kunnen gaan zonder aan mijn ‘pammetjes’ te denken en gewoon even goed los te gaan. De laatste keer dat dit was, was op Decibel 2011. En ik heb mezelf (en vriendin Kirsten) beloofd dat we dit jaar gewoon weer gaan. En dan hoop ik dat ik weer zo geniet als toentertijd. En neen ik wil nog steeds niet naar Stadhuisplein, daar zijn we ‘te oud voor’.

Ik wuif deze dingen weg door te roepen dat het ‘niet mijn ding is hoor’ of om te zeggen dat ik er niet van houd. Maar behalve het uitgaan, weet ik überhaupt niet of ik er niet van houd omdat ik het nooit doe. Dus, het is tijd om een poging te doen om mijn angsten weer eens de baas te worden. Afgelopen week heb ik (tijdens een zeer goed gesprek) gehoord dat het misschien ook wel een keer oké is om niet te vechten tegen m’n angsten, maar om het ook deels te accepteren. Ik ga dus proberen om een keer niet te vechten en het over me heen te laten komen. Dat houdt dus in om niet constant naar de nooduitgang te zoeken, maar even rigoureus mijn gedachten de baas proberen te zijn. Wellicht is het ook gewoon goed om een keer totale angst te ervaren, misschien dat de ‘wat als’ gedachten dan een keertje minder worden. Ik denk dat de mensen die ook last hebben van een angststoornis snappen wat ik bedoel, door het weg te wuiven hoef je het niet te doen toch? Think again..

En ja ik stap nog steeds op de motor, want dat is zeg maar wel mijn ding.

Leave a Reply

