Prinsjes, prinsesjes en perfecte moeders.

*dit is een politiek incorrect stuk (lol nee). 
** Ik heb (nog) geen kinderen dus qua opvoeden zal ik er vast en zeker com-pleet naast zitten. Mijn enige kind heeft twee wielen en 120 PK en jankt alleen wanneer er een toeren begrenzer wordt aangetikt.

Gister was ik wat rond aan het struinen op het FOK! forum en ik smul altijd van de verhalen bij de klaagbaak. Ik stuitte op een topic dat ‘Alles draait tegenwoordig om de prinsjes en prinsesjes’ heette en al snel was ik alle pagina’s door aan het bladeren. De clue van dit topic: in de volkskrant stond een stuk dat suggereert dat ouders die niet hun hele leven om hun kind laten draaien, slechte ouders zijn. U vindt het stukje hierrrr: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6177/Malou-van-Hintum/article/detail/3622865/2014/03/26/Wie-moet-hier-opgevoed-worden-Kinderen-of-de-krijsende-shopmoeder.dhtml

Zelf heb ik een haat/liefde verhouding met kinderen. Nou klinkt dit slechter dan dat het is maar goed. Ik wil zelf op een dag wel zo’n kleine Madelaine in huis hebben (het liefst een mannelijke variant, soit) maar ben ook de persoon die zucht wanneer er weer zo’n kind op de grond ligt te janken van de supermarkt. Niet vanuit irritatie richting de moeder, maar meer omdat kinderen zelf gewoon ook stront vervelend kunnen zijn. Maar dat zal ik met mijn 21 lentes jong, ook wel eens zijn (geweest?).

Wat mij opviel in het topic is dat ik niet de enige ben die vind dat er veel is veranderd in de manier van opvoeden. Tegenwoordig moeten kinderen alles al kunnen, het liefst rijden ze auto met 3 jaar en slagen ze cum laude voor het VWO wanneer ze de pubertijd nog moeten bereiken. Het lijkt erop alsof er een hele grote prestatiedruk (dwang) ligt op de kinderen van tegenwoordig. Ik denk dat dit voortvloeit uit moeders die ook altijd alles beter moeten hebben dan de ander. Wanneer ‘Jayden’ of ‘Lily-Fay- Ann’ met 3 maanden nog niet tot 10 kan tellen en buurjongen ‘Storm’ dit allang kan wordt er behoorlijk bevooroordeeld door de moeders in kwestie. Er worden te pas en te onpas labels geplakt op kinderen. Iedereen is tegenwoordig een special snowflake en zonder etiketje ben je nergens. Negatief of positief, het maakt niet uit. Terwijl ik denk, laat een kind gewoon lekker een kind zijn. Laat het fouten maken, en inzien dat nummer één zijn niet altijd nodig is.

Sowieso is het vreselijk irritant om op een kinderverjaardag te zitten en te horen hoe perfect sommige kinderen wel niet zijn. Ze huilen nooit, ze zeuren niet, ze kunnen al op een eenwieler rijden, ze zijn bezig met E=MCnogwat. NOBODY CARES. Niemand zegt dat ze hun kind soms aangetekend op de post willen sturen omdat ‘ie gewoon vreselijk irritant is. Nee wanneer moeders over hun kinderen praten bestaat er geen imperfectie. Right.

Dat moeders onder elkaar het altijd wel beter weten lijkt mij een grote bron van onzekerheid, en frustratie, kweken bij anderen. Terwijl je bij de geboorte van een kind geen handleiding meekrijgt, en je letterlijk en figuurlijk dus bij een nulpunt bent. Waarom wordt er dan in vredesnaam zoveel veroordeelt onder elkaar? Het is voor mij in ieder geval een minpunt van het moederschap, en ik moet nog op een dag iets verwekken en uitpersen dus kan je nagaan hoe veel effect het heeft ;).

Tevens draait alles om ‘de kids’. Verjaardagen worden rondom kinderen gepland, ja ik heb ook kinderfeestjes gevierd maar naarmate ik ouder werd waren de verjaardagen gewoon ‘s avonds. Wanneer ik moe werd kroop ik gewoon mijn bed in. Het lijkt erop alsof er niet eens meer streng en rechtvaardig kan worden opgevoed zonder een ‘gemene mama of papa’ te zijn. Terwijl er volgens mij nog geen kind een trauma heeft opgelopen door een (rechtvaardige) correctie wanneer het kind zich misdraagt. Als ik vroeger vervelend was dan merkte ik de ‘consequenties’ daarvan meteen. Tegenwoordig wordt er een dialoog aangegaan met een vijf jarige waarom iets niet mag. Want daar hebben we natuurlijk wel wat aan..? Net zoals het entertainen van kinderen. Sinds wanneer moet dit 23 uur per dag? Ik zat vroeger uren zoet met mijn kleurboek of knuffels (of Audi TT schaalmodellen… ) te spelen. Daarentegen was ik ook een erg zelfstandig kind als ik mijn moeder mag geloven. Het enige waarbij mijn ouders mij wel een keer hadden mogen ‘entertainen’ was toen mijn vader in de studeerkamer bezig was voor zijn werk en ik beneden ‘kappertje’ aan het spelen was. Gevolg: een kind met een plastic schaar in d’r haar gewikkeld. Mijn moeder en de kapster waren hier beiden niet blij mee (ook niet echt met mijn vader denk ik), maar ik heb in ieder geval nooit meer kappertje gespeeld.

2uq27ie

 

Wellicht dat ik hier heel anders over ga denken wanneer ik moeder ben, ik voed nu namelijk nog niks op maar ben wel omringd door mijn neefjes en nichtje. Wellicht ook niet, maar daar zal vast een oordeel over klaar liggen bij de ‘perfect moms’. Ik blijf er in ieder geval bij dat ik naast ‘mama van’ (ook iets zum kotsen) ook nog Madelaine ben (uh word dus). De verbastering van ‘je eigen ik’ is iets wat ik ergens best sneu vind. Vrouwen knippen massaal hun haar af, trekken crocs aan met witte leggings en soppen een eind weg bij 50 tinten grijs op de natuurcamping. Maar dat is iets voor de volgende keer, ik ga alvast in mijn schuilkelder zitten en wachten op de horde boze moeders.

2 thoughts on “Prinsjes, prinsesjes en perfecte moeders.

  1. High five! Ik ben toch niet zo’n mama he? Haha
    Ik wordt ook misselijk van zulke moeders, en hoop ook echt niet dat ik zo ben. Mocht dit wrl zo zijn waarschuw mij dan haha!

  2. Wat mij opvalt is dat vooral vrouwen ‘van een zekere leeftijd’ die NA hun so called carrière kinderen ‘namen’ veel waarde hechten aan de prestaties van hun kind en in een vergelijk cultuur leven…
    In gedachten heb ik mijn kind al ontelbare keren achter het behang geplakt en de ooievaar gesmeekt voor een ruiling 😉 Maar aan t eind van t verhaal is ze toch mijn prinsesje en kan ik niet zonder haar… ik hou van haar imperfecties, zo leert ze mij een beter mens te worden… ook al tel je ontelbare keren per dag tot 10 of 20 of 50 of 100 of …. ach je snapt t wel ;P

    Xx

Leave a Reply

