Veranderingen

The secret of change is to focus all of your energy, not on fighting the old, but on building the new.

– Socrates

Als alles in het leven het zelfde zou blijven denk ik dat we het heel erg saai gaan hebben. De een houdt er van, de ander niet. Naarmate je ouder wordt (20+) weet je dondersgoed dat het leven niet altijd 100% leuk is. Er zijn diepe dalen die je door moet, die vaak ook eindigen in leukere hoogtepunten. Niet altijd, maar wel vaak.

Wanneer er dingen in je leven veranderen waarvan je dacht of hoopte dat zij altijd zo zouden blijven, loop je tegen een muur aan. Een muur die voor de ene staat voor woede, en voor de ander voor angsten. Ik heb op een training geleerd hoeveel tijd er over een verandering heen gaat en welke punten iedereen sowieso zou moeten doorlopen. Allereerste is het ga je door de ‘waarom ik’-fase heen, er is iets gebeurd en dat moet precies jou overkomen. Je zou ook kunnen denken waarom jij het niet zou moeten doormaken en een ander wel maar goed dat is iets heel anders. Daarna krijg je de fase waarin dingen door gaan dringen en er veel emotie bij komt kijken. Voornamelijk uit woede willen mensen graag handelen, het is makkelijk en je hoeft er weinig tijd in te steken. Helaas is de keuze die je uit woede maakt, vaak de slechtste. Om tot het punt van ratio te komen, en uiteindelijk acceptatie zal je een beetje een engelengeduld moeten hebben. Veranderingen zijn soms klote, maar het punt is de de verandering zich al heeft plaatsgevonden toen jij dacht ‘wat klote’. Je kan er dus gewoon niks aan doen. Behalve de manier waarop jij met je energie en tijd om gaat. Want in je ratio begrijp je de verandering en dat leidt tot acceptatie en one happy hippy kringetje waarin we rond een kampvuur liedjes zingen.

Het klinkt misschien erg raar, in mijn leven is namelijk al super veel veranderd de afgelopen tijd, maar sinds die training kan ik het allemaal veel beter accepteren. Alsof ik het nodig had leek het wel. Ik ben sinds twee weken ook paniekaanval vrij. Ergens heb ik dus iets kunnen accepteren wat er voor zorgde dat er minder stress door mijn aderen gierde.

Waar ik voorheen over alles controle wilde hebben, is het proces van los laten begonnen. Rijdt er geen metro? Dan is er vast wel een bus. Is de band plat van de auto, dan is er vast een andere manier om ergens te komen. Terwijl ik normaal huilend over de vloer zou rollen en smekend met drie wielen wilde rijden of zelf dan wel de metro zou besturen.

Veranderingen in het leven zijn niet eng, je mag ze eng vinden dat wel, maar ze brengen je verder in het leven, laten je dingen leren en horen er nou eenmaal bij.

Ik denk dat ik ga solliciteren bij DR. Phil.

Until next time,

Madelaine

2 thoughts on “Veranderingen

  1. Hi Madelaine, Im sorry, you may know this already, you may not even care (I may not even care myself), but the quote at the beginning of your (quite touching and inspiring) blogpost, is not by me, the Greek philosopher who’s been dead for centuries, instead, these words are quite recent, spoken by a fictional character who goes by the exact same name! For some reason or other I felt I had to make sure you know this, without being absolutely sure it was the right thing to do, or relevant. For more information read this: http://quoteinvestigator.com/2013/05/28/socrates-energy/
    I wish you the best of luck in life. And remember: It could be worse, you could be dead (like me!).

Leave a Reply

