Vergeving.

Zo nu en dan vind ik het fijn om even random mijn hersens ergens over te laten kraken. Een tijd terug schreef ik over veranderingen en dit keer ga ik het hebben over vergeving en vergeven. Iets wat moeilijk is voor sommige mensen maar wat niet altijd zo hoeft te zijn.

Iedereen koestert wel eens wrok jegens iemand. Er is iets voorgevallen wat je niet leuk vind van de ander en dit escaleert in een ruzie, of zelfs het beëindigen van een relatie. Een vriendschap of familieband is ook een vorm van een relatie, dit hoeft dus niet altijd over partnerschap te gaan. Het is het makkelijkst om in woede te blijven hangen, ondanks dat dit veel energie kost. Het is namelijk makkelijker voor de mens om je woede te projecteren op anderen. Het gaat je gewoon gemakkelijker af om constant te zeggen ‘Ja maar wat Henk deed bij bridgen ging te ver, hij is echt een lul’ of ‘Ja Bertha is zo’n trut voor het niet afzeggen van de Tupperware party terwijl we hadden afgesproken om te gaan Nordic Walken’. Je hebt het dan namelijk niet over je eigen fouten maar over die van een ander, en zo hoef je niet aan je eigen minpunten te denken. Woede is een vorm van emotie waarin mensen vaak slechte beslissingen maken om er achteraf spijt van te hebben. Boos zijn op anderen vreet je op, het houdt je namelijk tegen om verder te gaan met dingen die er toe doen. 
Heel erg lang boos zijn op een situatie of iemand is vergelijkbaar met zelf vergif in nemen hopend dat een ander er ziek van wordt. 

Sorry zeggen is een van de makkelijkste dingen om een nare situatie of gebeurtenis ‘af te sluiten’, zand er over.. klaar. Helaas schuilt er niet altijd een kern van waarheid achter de spijtbetuiging. Als het al een spijtbetuiging is, want hoe vaak zegt iemand sorry zonder dit ook echt te menen?

Om een sorry over te laten komen als teken van ‘het is echt goed’ zal je een stap verder moeten gaan. Namelijk vergeven. Met vergeving bedoel ik niet dat je iets goed moet keuren. Het goedkeuren van nare gebeurtenissen en ervaringen is namelijk iets heel anders. Wanneer jij goed keurt dat iemand je iets naars aan doet, ben je zelf de verliezer in dit verhaal. Vergeving is dus iets heel anders, meer gericht op los laten en een nare gebeurtenis zien als een les.

“Forgiveness is giving up the hope that the past could have been any different, it’s accepting the past for what it was, and using this moment and this time to help yourself move forward.”

Wanneer ik zeg dat ik iemand vergeef voor zijn daden, bedoel ik dus niet dat ik zeg dat het ‘oke’ is wat iemand heeft gedaan. Sterker nog, ik vergeef het verleden omdat ik zelf verder wil met mijn leven en een les wil leren uit de negatieve ervaring. Vergeving hoeft dus niet persoonlijk te worden gemaakt. Vergeven is het los laten van het verleden en vooruit kijken naar de toekomst. Blijven terug kijken op situaties, wrok koesteren en er over blijven vallen zorgt er niet voor dat jijzelf vooruit kan gaan. Je houdt jezelf tegen, door wat iemand anders jou heeft aangedaan of door een situatie waarin je bent belandt die je liever anders zag.

 

Maar het punt is; het verleden kan je niet veranderen. Wanneer je accepteert dat het verleden zo blijft en jij niet de macht hebt om dit te veranderen, ondanks je eigen woede/zorgen/boosheid/verdriet/wil om dit wel te veranderen, zal je (meer) rust vinden.  En ja het is moeilijk om door te gaan en vooral om los te laten, maar door jezelf te vergeven dat je niet het verleden kan veranderen en dingen anders zijn gegaan dan gepland/gewild/gehoopt kom je al een stuk verder dan wanneer je in je negativiteit blijft hangen. Dus nogmaals: vergeving doe je niet voor anderen, maar voor jezelf. 


Stay happy,

Until next time.

Madelaine 

PS: Ik deel de kennis die ik heb opgedaan tijdens het gigantisch op mijn plaat gaan door stommiteiten, het proces dat volwassen worden heet, mijn EMDR sessies en goede gesprekken met lieve vrienden en famile. Ik ben geen psycholoog, ook al speel ik dat wel graag voor anderen ;).

Leave a Reply

