Wanna race?

Toen ik vanochtend het AD.nl las zag ik een groot stuk over motorrijders en hun ‘stunts’. Het trok mijn aandacht omdat er een motorgroep in voorkomt die onder de motorrijders vrij bekend is. De een wilt er graag lid van worden, de ander heeft er niks mee.
Zelf rijd ik nu zo’n twee jaar motor en ben ik van een sport/tour motor naar een supersport gegaan. Vooral omdat ik vier-in-lijn wilde gaan rijden maar ook omdat ik opslag verliefd werd op mijn GSXR.


Helaas staan motorrijders vaak bekend als verkeershufters en wegpiraten. We zijn allemaal gevaarlijk bezig, letten niet goed op en we rijden onszelf dood. Vooral aan dat laatste heb ik een onwijze hekel, maar goed. Elke keer wanneer ik op m’n motor stap waarschuwt mijn moeder (uit goed bedoelde bezorgdheid) voor de gevaren op de weg, en wuif ik dit weg met ‘Ja mam, komt goed’ of een cynische opmerking over dat ik juist wheelies op een snelweg wilde maken.  Eerlijk is eerlijk, ik ben altijd wel blij als ik na een lange rit weer terug ben. Niet omdat ik twijfel over mijn eigen capaciteiten, maar juist over die van andere weggebruikers.  Zoals mijn rij instructeur altijd zei ‘iedereen is gek, behalve jij’.

Het AD heeft klaarblijkelijk iemand van Wheelietime geïnterviewd naar aanleiding van de uitzending van Wegmisbruikers waar zij in voorkwamen. Hierin is te zien dat agenten een motor zien met een MF (motor forum) sticker op het kenteken en ze weten meteen ‘wat voor vlees ze in de kuip hebben’. Zulke associaties vind ik een beetje kortzichtig. Nou heb ik net mijn MF sticker verwijderd, maar er rijden zat mensen NIET als een randdebiel ondanks dat ze lid zijn van het motor-forum. Waarschijnlijk hadden ze ervaring met motorrijders die wel een sticker hadden en wel asociaal deden, maar ik roep ook niet bij de eerste beste agent dat het vast een chagrijnige kloothommel is omdat ik een keer ben staande gehouden door een chagrijnig exemplaar.

Een gewaagde uitspraak in het stuk: We hebben nou eenmaal een motor om dit soort dingen te doen. Je koopt toch ook geen racemotor om er langzaam mee te rijden. Na dat ik dit even tot me door liet dringen dacht ik twee dingen A) Wanneer jij het onwijs aantrekkelijk vind om wheelies te maken ben jij de schuldige en niet je motor, ook al gaat het onwijs makkelijk op een Supermoto. Ik rijd namelijk met mijn moeder haar C1 even assertief als in een M3. Verschil is dat het met de M3 inderdaad wat leuker rijdt maar ben ik alsnog diegene die de keuzes maakt.  B) Zijn mensen die normaal rijden op de motor, tegenwoordig meer uitzondering dan regelmaat?

Blijkbaar moet je hard rijden op een supersport, want waarom heb je hem anders gekocht? Ik weet wel zeker dat er vele mensen met mij zijn die ook een supersport hebben en zich geen Rossi op de weg wanen. Kijk, doorrijden is iets anders want ik rijd ook geen 100 op de rechter baan. En eerlijk, ik word ook onwijs blij van een stukje knallen omdat mijn Yoshimura gewoon een geweldig geluid maakt. Maar dan wel met mate, ik wil zelf ook nog genoeg controle hebben over de motor en wanneer je dik 200 rijdt kom je zintuigen te kort. Voor mij is het dus niet weggelegd en wellicht kan ik beter tussen de 50 plussers rijden dan de mannen van mijn leeftijd, maar ik lig er niet wakker van dat ik ‘te langzaam’ voor mijn motor ben. Wanneer je een ‘race motor’ hebt betekend het niet dat je dan ook altijd maar moet racen op dat ding en je je eigen grenzen op moet zoeken. Juist omdat deze link wordt gelegd ‘Oh een race motor, dan rijd je vast wel onwijs hard’ krijg je van die stompzinnige opmerkingen als ‘Nee ik rijd mezelf dood op de motor, ik ken mezelf’. Terwijl het gros van de mensen die nog nooit motor heeft gereden vast om mama zal roepen wanneer ze voor het eerst met windkracht 7 over de snelweg rijden.

Persoonlijk vind ik dit verhaal van twee kanten jammer. Ten eerste worden alle motorrijders nu weer afgeschilderd als asociaal, alleen maar omdat er nu één groep in the picture staat.  Straks denken mensen bij de eerste beste bejaarden tour club dat de Hells Angels er aan komen en ze weer wheeliend weg rijden. Ten tweede heeft de maatschappij meteen weer een ‘zie je wel’ moment, want er word niet verder gekeken dan de neus lang is. Motorrijden gaat om veel meer dingen dan racen, wheelies maken, je grenzen opzoeken en boze agenten achter je aankrijgen. Dus wanneer je zulke capriolen op de weg wilt uithalen, boek dan een dagje circuit. Daar bespaar je aardig wat geld en imago schade mee.

Until next time,

Madelaine.

Leave a Reply

