Declutteren voor dummies.

Na een heel gevecht met m’n autocorrect, die maakte er namelijk ‘declareren voor mummies’ van, ga ik een poging wagen om jullie iets bij te brengen over ‘minimalisme’. Ook wel ‘living light’ genoemd. In m’n vorige posts had ik al benoemd dat in 2014 mijn interesse voor deze levensstijl was gewekt.

Minimalisme/living light?

Er zijn verschillende manieren om ‘living light’ uit te leggen. Maar het komt neer op het hebben van ‘minder’ spullen dan normaal. Of ja om van het hebben van minder spullen, enkel essentiële spullen, je norm te maken. Nou kan iedereen de term ‘essentiële spullen’ anders invullen. Dus hanteert iedereen minimalisme op zijn eigen manier. De gedachte erachter is dat je met minder spullen gelukkiger bent dan met heel veel spullen. En hoe meer spullen je hebt, hoe meer troep je bezit. Sommige mensen gaan verder in het toepassen van minimalisme in hun leven. Denk aan het niet hebben van bepaalde keuken apparatuur, geen auto, geen gordijnen in huis etcetera. Maar zoals ik al zei, iedereen heeft zijn eigen invulling. Nou heb ik ook een motor voor de deur staan die ik maar een paar maanden van het jaar gebruik, en zou ik dus ook zonder kunnen, maar het maakt mij als mens heel blij dat ik motor kan rijden wanneer ik wil. Ik pas het meer toe in huis, tijdens het winkelen en wanneer het lukt ook in m’n gedachten en aandacht. Maar dat noem je dan weer mindfulness ;).

Zoals elke vrouw hou ik onwijs veel van geld uitgeven en winkelen. Het verzet even m’n gedachtes en ik word gewoon onwijs blij van nieuwe aankopen. Maar ik winkel niet meer om de ‘heb’ maar omdat ik echt iets nodig heb. Zo ben ik ook een enorme twijfelkont, want ik vind het zonde om dingen te kopen als ik ze eigenlijk niet nodig heb. Ik loop eerst een soort checklist af voor dat ik iets koop. Naast winkelen hou ik ook van dingen weggooien. Ik doe het met het grootste gemak, maar weet dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Zo bewaart mijn moeder weer heel veel. Als ik door mijn kamer aan het rouzen ben en vuilniszakken vul met onnodige spullen. Sluipt mijn moeder, als een soort Swieber van Dora, mijn kamer in om in de vuilniszakken te neuzen. ‘Gooi je dit echt weg?’ roept ze terwijl ze met een agenda uit 2005 staat te zwaaien.

De checklist die ik gebruik om dingen te kopen, gebruik ik ook voor het declutteren. Declutteren is een fancy woord voor ‘ontspullen’. Dingen weggooien die maar staan te verstoffen in de kast, onnodige ruimte innemen en zorgen voor rommel. Er is niet voor niets het gezegde Tidy room, tidy mind. Een opgeruimd huis voelt toch ook heerlijk?

Mocht je nu zin hebben om te declutteren, je partner bij het grof vuil te zetten of om niet 27 kattenhalsbandjes te kopen, maar branden ze toch in je hand? Ga dan deze checklist af.

  • Is dit iets wat ik nodig heb? Zo ja, hoe vaak ga ik het dan gebruiken? Is het antwoord ‘misschien’ dan weet je dat je het beter kan laten liggen en er een nachtje over kunt slapen. Voel je niet gedwongen om iets te kopen omdat het in de uitverkoop is. Winkels die uitverkoop hebben of reclames waar je niet om heen kunt, zorgen onbewust voor het gevoel dat je echt nu iets moet aanschaffen. Mensen begaan de meeste miskopen in een uitverkoop. ‘Oh het is toch maar 5 euro’ en vervolgens ligt er een shirt in je kast wat je nooit aan doet. Zonde van de 5 euro, die had je dan bij kunnen leggen bij iets wat je echt graag wilt hebben. Kan je geen antwoord geven op de ‘hoe vaak’ vraag, probeer het geen wat je aan wil schaffen dan even weg te leggen of verzin scenario’s in je hoofd. Let wel; maak geen excuses om iets te kopen. Zo heb ik een jurkje gekocht waar ik over twijfelde maar wist ik dat een little black dress altijd van pas komt. Het is geen overbodig stuk kleding geworden. Mocht je iets willen aanschaffen, zoals ik met het jurkje had, probeer dan zo basic mogelijk te gaan. Heb je een witte blouse nodig voor je werk, maar wil je hem ook tijdens je vrije tijd dragen. Koop dan geen blouse met ruches die je niet met alles kan combineren. Dit geldt niet alleen voor kleding, maar ook schoenen of accessoires voor thuis. Zelfs mijn kat heeft een basic wit bandje ;).

  • Voegt dit waarde toe in mijn leven? Het zelfde als hierboven eigenlijk, alleen dan met (grotere) andere aankopen. Heb je echt een citroenuitknijpperser nodig? Zorgt het er voor dat je in de ochtend efficiënter kan ontbijten? Voegt het waarde toe in je huis, leven of werk?

  • Het voegt geen waarde toe, maar is het iets waar ik van hou? Oké, een oranjekleurig waxine lichthoudertje van Jan Smit zorgt er niet voor dat jij je beter gaat concentreren op je werk, of je sneller je keuken hebt opgeruimd maar je wordt er wel blij van? Probeer dan weer bij punt 1 te blijven, heb je het echt nodig? Shoppen duurt inderdaad wat langer zo.. Opruimen gaat juist een stuk sneller.

  • Bewaar ik dit omdat ik vind dat ik er van moet houden? Bewaar ik dit vanuit een schuldgevoel? Dit zou een handige zijn voor mijn moeder. Misschien vind je het voor je gevoel belangrijk dat je de agenda uit 2005 blijft bewaren, omdat tante Tea zo’n leuk stukje er in had geschreven, maar ligt het toch behoorlijk in de weg. Wees niet te streng voor jezelf.

  • Is dit een ‘als-dan’ of ‘wat-als’. Je hebt inmiddels je agenda al 3 keer uit de prullenbak gehaald. Wat nou als je de agenda weg gooit? Maar ja, wat als je hem bewaart, dan maak je voor je zelf weer een vrij brief om andere agenda’s ook te bewaren. Dit schiet niet op zo. Bij alles wat je wilt declutteren, bedenk voor jezelf of hetgeen wat je weg wilt gooien een ‘als-dan’ product is (Als ik deze vaas bewaar, dan heb ik wel een mooie manier om mijn bloemen te schikken.) of een ‘wat-als’ product.

  • Kan ik de emotionele waarde ook digitaliseren of opslaan? Dit klinkt een beetje apart. Maar je kan ook foto’s, verjaardagskaarten of lieve briefjes inscannen of fotograferen. Zo kan je het bewaren op een harde schijf. Je zou er ook voor kunnen kiezen om dingen op te slaan in een opslag. Zo kan je het toch nog aanraken wanneer je daar behoefte aan hebt, maar staat het niet in de weg. Probeer emotionele waarde ook niet te zwaar te zien. Klinkt makkelijker dan gedaan.

En bij dezen nog wat tips om te declutteren, lichter te leven:

  • Als je kleding aan het uitzoeken bent, ga dan bij elk kleding stuk na of je dit NU ook in de winkel zou kopen. Is het antwoord nee dan kan je het makkelijker weg doen.
  • Shop in je eigen kleding kast, maak combinaties waar je zelf niet snel op zou komen.
  • Wees niet te streng voor jezelf. Het veranderen van je mindset, het hele lichter leven is iets waar je plezier in moet krijgen.
  • Geef die 5 euro niet uit in de sale, maar leg het bij iets groters. Ik heb nu een goede Armani tas, waar ik hier voor heel veel prut tassen had. Omgerekend zou ik het zelfde hebben uitgegeven. Kwaliteit boven kwantiteit is een goede mantra.
  • Geef jezelf tijd, baken gebieden af die je wilt opruimen of clean wilt hebben. Je kan beginnen met een kastje, lade of ruimte in je huis. Niet alles hoeft meteen weg.
  • Als je er niet zeker van bent of iets weg moet, en de checklist helpt ook niet dan is een opslag een goed idee. Dat hoeft niet meteen een box te zijn, maar misschien kan je een doos bij een vriend of vriendin stallen. Dan merk je vanzelf of je iets mist. Mis je niks? Dan weet je dat het weg kan.
  • Vul de leegte niet op, maar accepteer het. Zodra je spullen hebt gedoneerd, weg hebt gedaan of minder bent gaan aanschaffen kan het leeg voelen. Zulke momenten ervaar ik ook, het gevaar kan dan zijn dat je JUIST wilt gaan winkelen. Want je hebt nu drie zakken kleding weg gedaan dus er is wel ruimte voor nieuwe. Weet wel dat dit niet de mindset is, of moet zijn. Het veranderen van een mindset heeft tijd nodig, dus het is logisch dat je de ruimte wilt opvullen. En zoals ik al zei, wees niet te streng. Maar als je dan iets nieuws wilt aanschaffen, gebruik dan de checklist. Ik ga me juist nu schuldig voelen als ik ‘onzin’ heb gekocht. Daar door heb ik nu al weer een paar schoenen weggedaan en kleding terug gebracht.

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied en deel alleen mijn tips en ervaringen (met het hulp van het grote internet). Toch hoop ik dat je er wat aan hebt. Om je nog meer te verdiepen in minimalisme, en deze vrouw is echt onwijs goed er in, dan raad ik je aan om Light by Coco te volgen op YouTube. Deze Nederlandse woont in San Francisco en heeft de beste tips om minimalisme toe te passen. Zelfs haar MacBook is geordend en ze heeft hele coole kleding ‘capsules’.

Until next time,

Madelaine

2 thoughts on “Declutteren voor dummies.

  1. Hier wil ik wel eens wat mee gaan doen. Wij hebben net verbouwd en het is echt een ‘nieuwe start’ in een kamer om alles goed uit te zoeken en een plekje te geven 🙂

Leave a Reply

