Blue Monday.

Het is ‘blue monday’, de meest depressieve dag van het jaar. De goede voornemens zijn de deur uit want je baas dringt je die appeltaart op, de vakantie lijkt nog lichtjaren ver weg en eerlijk Turks all in resort is het ook niet je-van-het, en met dit kwakkelende weer kan je ook helemaal niks. Behalve zeuren zoals de gemiddelde Nederlander goed kan. Genoeg ingrediënten dus om van een rot dag een leuke dag te maken, am I right? Want wat nou als je zoals ik niet alleen een Blue Monday hebt, maar ook een Blue Wednesday en een Blue Weekend? Dan kan je inderdaad dagen in bed blijven liggen, en eerlijk soms wil ik dat ook wel het liefst, maar juist de kleine dingen kunnen je dag net wat positiever maken.

emmablogfoto

Its just another manic monday. Wish it was sunday. 

Aller eerst, zet de Blue Monday lijst op Spotify uit. Er staan hele mooie nummers in zoals ‘Barcelona’ van Blof en ‘The scientist’ van Coldplay. Maar teksten zoals ‘nobody said it was easy’ maken je dag er niet makkelijker door. Behalve als je keihard mee wil schreeuwen natuurlijk. Be my guest.

In plaats daarvan is het misschien een idee om de radio aan te zetten, of juist een playlist te zoeken met alleen maar vrolijke muziek. Of muziek waarbij je niet over de tekst hoeft na te denken, iets dat ik wel heel erg doe. Zo studeer ik met zweverige pling pling muziek voor een betere concentratie. En helpt het heel goed om te douchen met foute mee zing muziek. Gelukkig heb ik de buren nog niet op m’n dak gehad.. Maar een goede badkamer party kan zorgen voor een fijn begin van je dag. Al moet je natuurlijk eerst uit bed komen ;).

Count your blessings

Wanneer je een klote dag hebt gehad, kan het niet zo zijn dat ook echt alles klote was. Er moeten dingen goed zijn gegaan alleen zie je dat niet zo snel in. Ga dus, voor dat je gaat slapen, na wat er wel leuk was. Klinkt simpel, kan moeilijk zijn. Soms zie ik niks positiefs in en gelukkig word ik dan op mijn plek gezet door Michel. Het is fijn om iemand te hebben die je steunt en je inner drama queen niet voedt maar je even laat zien dat niet alles zo zwaar is als dat je het zelf maakt. Voor een groot piekeraar als ik is dat erg belangrijk.

Het kunnen echt de meest simpele dingen zijn die even zorgen voor een beter gevoel. Wees dankbaar. Ze kunnen namelijk een groot verschil maken. Is de tram op tijd? Party! Is je favoriete wijn in de aanbieding? Fuck yes! Zit je eyeliner prachtig vandaag? Doutzen is er niks bij!

Kom je echt niet uit je dip, probeer dan stand up comedy te kijken. Zo helpt bij mij een filmpje van de Lama’s altijd, het zorgt ook voor een fijn gevoel omdat ik dit samen met mijn maatje Dennis keek en we elkaar onzinnige berichten stuurden. Ondanks dat hij er niet meer is zorgt dit voor warm fuzzy feelings. Daarnaast helpen kitten filmpjes en fail compilaties ook altijd uitstekend.

Emma zegt: hang zelf de slingers op. Of laat het baasje dat doen.

Wees lief

Soms moet ik wat liever voor mezelf zijn. Dat betekend onder andere dat ik een goed ontbijtje moet maken voor mezelf, onder de douche spring en daarna een volledige make up look maak. Voor mij werkt dat ontspannend, en ik zie er niet meer uit als Ma Flodder. Win win dus. Ook al heb ik geen afspraken die dag en zit ik voornamelijk thuis achter m’n iMac.

narsdoosje

Aan de andere kant is het ook niet erg om een hele dag in je onesie rond te hangen en dat je haar er uit ziet als een baal stro. Lief zijn voor jezelf heeft twee kanten.

1) Doe alsof je Beyonce bent. Draag een keer dat mooie jurkje, waan jezelf een echte vixen, versier je vriend opnieuw. Kook het eten in je killerheels. Eet je alleen? Who cares, je bent awesome bezig. Twerk door het huis alsof het niets is, ook al heb je geen ritme gevoel. Geef feestjes voor jezelf, in bed, met een bak ijs en je tablet vol series.

2) Don’t give a fuck about Beyonce. Stinkend in je pyjama, met je haar in een knot, panda ogen van je mascara van eergister. Who cares. Bestel een pizza, laat de bezorger denken dat je een kluizenaar bent. Vandaag heb je geen zin in.. vandaag. Een offday mag. Er is niemand die je veroordeelt, behalve als je een kat hebt.. die veroordelen je om alles.

Zolang je maar leuk bed gezelschap hebt is alles oké.
Zolang je maar leuk bed gezelschap hebt is alles oké.

En wees niet bang, morgen is weer een compleet nieuwe dag.

Until next time,

Madelaine

2 thoughts on “Blue Monday.

Leave a Reply

