Action Spreuken

Spreekwoorden zijn leuk, vooral als ik er een beetje stoer mee kan doen. Zo gooi ik nonchalant Engelse spreekwoorden door mijn gesprekken om enigzins interessant over te komen. Anderzijds snap ik soms geen hol van de Nederlandse variant, maar goed. Misschien omdat ik ook ben opgegroeid met spreekwoorden die niet bestaan, omdat mijn oma ze vroeger soms gewoon zelf verzon. Ik heb ook jaren geloofd dat wanneer je een appel schilt, en je de complete schil achter je gooit er de eerste letter komt te staan van de persoon waar mee jij gaat trouwen. Dat wordt dus bij mij een Rus als ik mijn appels moet geloven. Ondanks dat ik spreukjes op tegels heel koddig vind en dol ben op motivationals, is er een plek waar ze bij mij mooi niet komen: mijn huis. Tegenwoordig hangt elke woning, vooral Vinex woningen, vol met onzinnige spreuken en prachtige bordjes met diepzinnige teksten. Elke accesoire wordt aangepakt met een spreuk. Van bloempot tot tampondoosje.

De pareltjes kan je hier vinden. Bedoel wie wilt er nou geen KAARSENSTANDAARD waar op ‘I love candles’ staat. Zo is het overduidelijk hoe dol je bent op wax met een lont er aan. Of een bordje in de keuken waar ‘Kitchen’ op staat, zo dat je in zeer dronken toestand nog een beetje weet waar je bent. Of je moet een mega groot huis hebben, maar wellicht is een plattegrond dan een beter idee. En als je een beetje rondstruint op internet, of gewoon in de Xenos/Action/Leenbakker zelf kom je ze ook tegen. Een ontbijtbordje met de tekst ‘enjoy these moments they don’t last forever’, een kussensloop waarop ‘home is where the heart is’ pronkt en ander prachtige zooi. Maar ik kan het de Action niet kwalijk nemen, zij zien er markt in. Rivera Maison verkoopt deze onzin namelijk voor 130 keer de prijs. Maar als je ziet wat voor soort mensen deze dingen kopen, tsja.. daar kan je dus wel wat van zeggen. Negen van de tien keer is een het huisvrouw met een pittig kapsel en crocs die een theelichtje meeneemt met een romatissch spreukje. Gezellig voor op de W.C. Alsof een man vrolijk wordt van zulke prullaria? Ik heb liever een gezellige mancave dan dat mijn man onder een bloemetjes dekbed slaapt en er boven zijn hoofd ‘welterusten’ staat in krulletters. Want er gebeuren ook andere dingen dan alleen slapen in een bed. ‘Wel veilig he?’ zou dus een goede vervanger kunnen zijn.

Je zou denken dat de trend zich beperkt tot kleine meuterige dingen, maar nee tegenwoordig hangt er in bijna elke Vinex woonkamer het liefst zo groot mogelijk een spreuk die gaat over het huishouden. Want je kaarsenstandaardjes, schoteltjes en kussens vallen nog niet genoeg op. Iedereen moet geindoctrineerd worden met jouw romantische teksten. Mijn inner neuroot kan er al niet tegen dat die spreuken in 2726 verschillende lettertypen zijn geschreven. De teksten slaan nergens op, bedoel in elk huis is er toch liefde? En iedereen maakt toch rommel (vooral de kat!)? Er zijn zelfs varianten voor bij opa, oma, oom en tante, Hans Klok en huisdieren. Het is het gewoon net niet (compleet niet), het doet mij teveel denken aan plastic tafekleden en om 17:00 aardappelen eten, aan crocs en gezellig naar Oostvoorne om op de camping te zitten. Het doet me denken aan bakfietsen, printjes van Oilily, kinderen die QWERTY45!JuahRimillio heten of namen met een andere vorm van dyslectie.

Ik krijg in ieder geval een onwijs hoog cringe gehalte bij. Bah burgelijkheid.

Until next time,

Madelaine.

Leave a Reply

