Project Happiness: Gelukkig zijn is een keuze?

Nu ik in wat zwaarder vaarwater zit, vind ik het interessant om te lezen over gelukkig zijn/ wat een depressie nou echt is en dat soort onderwerpen. Ik heb het gevoel dat ik er wat uit kan halen, en het heldert sommige situaties op. In Project Happiness probeer ik terug te blikken op onderwerpen op dit gebied, en wie weet levert het wat op. Gelukkig zijn is niet mijn streven, maar het zou fijn zijn als ik er wat van mee kan krijgen gaandeweg.

De enige persoon die controle heeft over jou gedachten ben jij zelf. Dit kan sommige dingen makkelijk maken, maar ook onwijs moeilijk. Want ik kies er niet zelf voor om rotdagen te hebben, het overkomt me gewoon althans dat denk ik. Wetenschappers zeggen dat gelukkig zijn een keuze is. Maar als dat zo zou zijn, waarom zijn er dan mensen ongelukkig?

Dit komt omdat wij geneigd zijn om doelen te stellen. ‘Ik wil een nieuwe baan’ dus ga je solliciteren, ‘Ik wil afvallen’ dus ga je op dieet. Alleen is geluk niet tastbaar, en daar door is het doel ‘ik wil gelukkig zijn’ eigenlijk niet te behalen. Omdat er ook altijd mensen zijn die beter hebben dan jij, en het gras groener lijkt aan de overkant staat ‘geluk’ in contrast met de realiteit. Door constant jezelf te meten met anderen, gebeurt er eigenlijk weinig positiefs voor je zelf. De enige persoon waar jij je mee moet vergelijken ben jij zelf. Er wordt zo erg naar het doel gekeken dat je het eigenlijk al voorbij loopt. Een gelukkig gevoel zit al in je, alleen wordt het soms verdrongen door nare ervaringen, verdriet, verlies, depressies, angsten en een negatief zelfbeeld. Maar dat betekend niet dat er geen hoop meer is om je gelukkig te voelen. Zonder ups en downs zou het leven ook maar saai zijn.

Ondanks dat je niet kan kiezen dat je morgen gelukkig bent zijn er wel factoren die mee kunnen spelen in het maakbaar maken van geluk. Ik ben geen expert, maar vertel graag over die dingen die voor mij helpen. Deze punten zijn geen dingen die je moet doen, maar ze kunnen dingen wel makkelijker maken. Het belangrijkste is dat het een gewoonte gaat worden!

1. Vergelijk jezelf met jezelf. – Persoonlijke groei en ontwikkeling is key. Wat anderen doen moeten zij weten, en waar Hans blij van wordt hoeft niet iets te zijn waar jij blij van wordt. Stop met jezelf vergelijken met anderen. Misschien lijkt iemand heel erg gelukkig, maar is dat niet zo. Het is zonde om jezelf neer te halen door een maatstaf te creëren die niet aan jouw eisen, maar aan die van een ander, voldoet.

2. Positieve affirmaties. – Persoonlijk vind ik het moeilijk om te doen, maar het helpt wel. Gewoon in een spiegel kijken en jezelf een complimentje geven en dit herhalen. Je gelooft in je eigen gedachten dus wanneer je jezelf naar beneden praat, ga je er ook in geloven en wordt het zien van leuke dingen aan jezelf een dagtaak. Verander die mindset en probeer zo veel mogelijk positief te denken, blijf wel realistisch. Niet alles is leuk en dat is oké. Voor inspiratie kan je hier 100 positieve affirmaties vinden.

3. Parkeer (negatieve) gedachtes die je niet verder helpen. – Ook wel: stop met piekeren. Ik ben zelf een gigantische piekeraar en kan 272 scenario’s verzinnen die niet gaan gebeuren. Het zorgt voor slapeloze nachten en daar wordt niemand vrolijker van. Tijdens meditatie lukt het me beter om deze gedachtes te parkeren. Dat betekend dat het oke is dat ze er zijn, maar ze niet op de voorgrond moeten treden.

4. Eet gezond, slaap genoeg, drink veel. – Het zal je misschien niet verbazen, maar gezond eten zorgt voor een gezonde geest. Ik hou van hamburgers, patajes en pannenkoeken maar ik voel me beter in m’n vel wanneer ik gezond eet. Water drinken is altijd nog een beter keuze dan een blikje cola en ik mis de frisdrank totaal niet. Slapen spreekt voor zich. Gebroken nachten staan aan gebroken dagen. Ik ga weer proberen om rond 23:00 in bed te liggen en er rond 08:00 uit te komen. Sinds ik uit huis ben gegaan ben ik een ochtendmens geworden en word ik totaal niet vrolijk van een hele dag in bed liggen. Daarnaast creëer je met een ritme ook rust voor jezelf. Probeer je er ook aan te houden en op een gegeven moment zal het natuurlijk voelen en kan je niet zonder je beloved bed time.

5. Mini doelen, big accomplishment. – Maak elke dag een doel voor jezelf. Schrijf het op een briefje, tik een eind weg in Wunderlist. Zolang je voor jezelf een doel hebt gesteld kan je aan de gang. Dit kan variëren van ‘stofzuigen’ tot het maken van een belangrijke presentatie. Begin met het rottitgste klusje en de rest zal onwijs meevallen. Wanneer je een doel hebt behaald: TREAT YO SELF. Ook al heb je maar een taak gedaan van je 3837 dingen tellende to do list, wees trots op jezelf en geef een schouderklopje. ‘Well done me” Goed zo.

6. Volg je gevoel. – Wees trouw aan wat je gevoel zegt. Geen zin om mee te gaan naar je vrienden omdat je niet lekker in je vel zit? Doe het dan ook niet. Wanneer ik dingen tegen mijn zin in ga doen kom ik mezelf altijd tegen. Soms kan ik dat goed aan, andere momenten weer niet. Ik doe geen dingen meer om anderen constant te pleasen als ik me er zelf niet goed bij voel.

7. Wees dankbaar – In mijn vorige post haalde ik het al aan maar dankbaarheid is echt ontzettend belangrijk. Het zijn de kleine leuke dingen die je leven net die positieve boost geven. Het zijn net kleine cadeautjes en ze kunnen zorgen voor meer waardering,. ‘Vandaag ben ik dankbaar voor….. dat de kat lief kwam kroelen, dat ik goed kon slapen etc,\

Dat waren mijn (lucky number) 7 tips om geluk toe te laten in je leven. Ik geloof niet dat geluk ineens een keuze kan zijn, het is een proces en dat kost tijd, energie en veel geduld.

Until next time,

Madelaine.

Leave a Reply

