Mijn leven is van mij.

Terwijl ik dit tik zit ik in 24 graden in de zon. Eventjes eruit, naar Dubai. Waarom? Omdat het kan. Oké zo simpel zijn dingen natuurlijk niet. Maar spontaan even weg kunnen en dan naar zo mooi land. Dat is een privilege natuurlijk. En ik kan je vertellen dat ik echt onwijs, maar dan ook onwijs dankbaar ben dat ik dit durf.

En waarom die titel dan? Omdat deze vakantie voor mij een gigantische stap was. Ik heb me een tijd lang heel erg vast gevoeld. Ik kon geen stap vooruit zetten zonder na te denken over of er iemand iets las, er wat van zou vinden en ik er problemen door zou krijgen. Het gevoel dat ik werd gecontroleerd was gigantisch. En stiekem voel ik het nog wel ergens. Maar het neemt nu wel wat af. Ik probeer een deur achter me dicht te trekken, nergens even bang voor te zijn. Het is een proces, het lukt nog niet helemaal maar het gaat wel steeds beter. Stukje bij beetje probeer ik m’n vrijheid, veiligheid en zelfvertrouwen terug te krijgen. Ik hoef niet in details te treden om duidelijk te maken dat ik een gigantisch litteken heb over gehouden aan een nare periode. Voor mijn gevoel was mijn leven niet meer van mij. Maar moest ik vrijwel altijd rekening houden met iemand anders. En dat terwijl ik eigenlijk geen verantwoording meer moest afleggen, toch ervaarde ik dat zo.

Deze dagen hebben me flink aan het denken gezet. Ik wilde altijd al genieten maar wist niet hoe. Want stel dat? Wat als? Kon ik het wel delen? Wie is te vertrouwen? Wanneer wordt m’n angst weer realiteit? Zulke gedachtes, het achterom kijken, de nachtmerries. Het is en blijft tijdrovende energie.

Langzamerhand gaat het een beetje doordringen en komt het verwerken op gang. Mijn leven is van mij. En ik ben trots op de stappen die ik zet.

Groetjes uit Dubai.

One thought on “Mijn leven is van mij.

Leave a Reply

